Gebruiksvoorwaarden
Algemene voorwaarden PlugMe.be
Inhoudsopgave:
Artikel 1 – Definities
Artikel 2 – Identiteit van Plugme.be
Artikel 3 – Toepasselijkheid
Artikel 4 – Het aanbod
Artikel 5 – De overeenkomst
Artikel 6 – Herroepingsrecht
Artikel 7 – Kosten in geval van herroeping
Artikel 8 – Uitsluiting herroepingsrecht
Artikel 9 – De prijs
Artikel 10 – Conformiteit en garantie
Artikel 11 – Levering en uitvoering
Artikel 12 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Artikel 13 – Betaling
Artikel 14 – Klachtenregeling
Artikel 15 – Geschillen
Artikel 16 – Aanvullende of afwijkende bepalingen
Artikel 1 – Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht.
Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf en een overeenkomst op afstand aangaat met Plugme.be;
Dag: kalenderdag;
Duurtransactie: een overeenkomst op afstand met betrekking tot een reeks van producten en/of diensten, waarvan de leverings- en/of afnameverplichting in de tijd is gespreid;
Duurzame gegevensdrager: elk middel dat de consument of PlugMe in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging en ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt.
Herroepingsrecht: de mogelijkheid voor de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand;
Modelformulier: het modelformulier voor herroeping die Plugme.be ter beschikking stelt die een consument kan invullen wanneer hij gebruik wil maken van zijn herroepingsrecht.
PlugMe: de natuurlijke of rechtspersoon die producten en/of diensten op afstand aan consumenten aanbiedt;
Overeenkomst op afstand: een overeenkomst waarbij in het kader van een door Plugme.be georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten en/of diensten, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;
Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en PlugMe gelijktijdig in dezelfde ruimte zijn samengekomen.
Algemene Voorwaarden: de onderhavige Algemene Voorwaarden van Plugme.be.
Artikel 2 – Identiteit van Plugme.be
Bedrijfsnaam: PlugMe een merk van ECOX bv, Windhoek 14, 8790 Waregem, Belgie.
BTW : 0764.677.229
Artikel 3 – Toepasselijkheid
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van Plugme.be en op elke totstandgekomen overeenkomst op afstand tussen PlugMe en consument.
Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven dat de algemene voorwaarden bij Plugme.be zijn in te zien en zij op verzoek van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.
Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en kan de consument zich in geval van tegenstrijdige algemene voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.
Artikel 4 – Het aanbod
Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als Plugme.be gebruik maakt van afbeeldingen zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten en/of diensten. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden Plugme.be niet.
Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden. Dit betreft in het bijzonder:
de prijs inclusief belastingen;
de eventuele kosten van aflevering;
de wijze waarop de overeenkomst tot stand zal komen en welke handelingen daarvoor nodig zijn;
het al dan niet van toepassing zijn van het herroepingsrecht;
de wijze van betaling, aflevering en uitvoering van de overeenkomst;
de termijn voor aanvaarding van het aanbod, dan wel de termijn waarbinnen Plugme.be de prijs garandeert;
de hoogte van het tarief voor communicatie op afstand indien de kosten van het gebruik van de techniek voor communicatie op afstand worden berekend op een andere grondslag dan het reguliere basistarief voor het gebruikte communicatiemiddel;
of de overeenkomst na de totstandkoming wordt gearchiveerd, en zo ja op welke wijze deze voor de consument te raadplegen is;
de manier waarop de consument, voor het sluiten van de overeenkomst, de door hem in het kader van de overeenkomst verstrekte gegevens kan controleren en indien gewenst herstellen;
de eventuele andere talen waarin, naast het Nederlands, de overeenkomst kan worden gesloten;
de gedragscodes waaraan Plugme.be zich heeft onderworpen en de wijze waarop de consument deze gedragscodes langs elektronische weg kan raadplegen; en de minimale duur van de overeenkomst op afstand in geval van een duurtransactie.
Artikel 5 – De overeenkomst
De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt Plugme.be onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door Plugme.be is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft Plugme.be passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige webomgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal Plugme.be daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
Plugme.be kan zich – binnen wettelijke kaders – op de hoogte stellen of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien Plugme.be op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
Plugme.be zal bij het product of dienst aan de consument de volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
het bezoekadres van de vestiging van Plugme.be waar de consument met klachten terecht kan;
de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
de informatie over garanties en bestaande service na aankoop;
de in artikel 4 lid 3 van deze voorwaarden opgenomen gegevens, tenzij Plugme.be deze gegevens al aan de consument heeft verstrekt vóór de uitvoering van de overeenkomst;
de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is.
In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering.
Artikel 6 – Herroepingsrecht
Bij de aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 14 dagen na ontvangst van de producten. Deze bedenktermijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door de consument of een vooraf door de consument aangewezen en aan Plugme.be bekend gemaakte vertegenwoordiger.
Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en in de originele staat en verpakking aan Plugme.be binnen 14 dagen na het retour aanmelden terugsturen, conform de door Plugme.be verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
Om het herroepingsrecht uit te oefenen, moet je ons via een ondubbelzinnige verklaring (bv. schriftelijk per post, fax of e-mail) op de hoogte stellen van uw beslissing de overeenkomst te herroepen. U kunt hiervoor gebruikmaken van het modelformulier voor herroeping, maar bent hiertoe niet verplicht.
Artikel 7 – Kosten in geval van herroeping
Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen ten hoogste de kosten van terugzending voor zijn rekening.
Indien de consument een bedrag betaald heeft, zal Plugme.be dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na herroeping, terugbetalen. Hierbij is wel de voorwaarde dat het product reeds terug ontvangen is door de webwinkelier of sluitend bewijs van complete terugzending overlegd kan worden. Terugbetaling zal geschieden via de zelfde betaalmethode die door de consument is gebruikt tenzij de consument nadrukkelijk toestemming geeft voor een andere betaalmethode.
Bij beschadiging van het product door onzorgvuldige omgang door de consument zelf is de consument aansprakelijk voor eventuele waardevermindering van het product.
De consument kan niet aansprakelijk worden gesteld voor waardevermindering van het product wanneer door Plugme.be niet alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht is verstrekt, dit dient te gebeuren voor het sluiten van de koopovereenkomst.
Artikel 8 – Uitsluiting herroepingsrecht
Plugme.be kan het herroepingsrecht van de consument uitsluiten voor zover voorzien in lid 2 en 3. De uitsluiting van het herroepingsrecht geldt slechts indien Plugme.be dit duidelijk in het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld.
Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor producten:
die door Plugme.be tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de consument;
die duidelijk persoonlijk van aard zijn;
die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
die snel kunnen bederven of verouderen;
waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop Plugme.be geen invloed heeft;
voor losse kranten en tijdschriften;
voor audio- en video-opnamen en computersoftware waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken
Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor diensten:betreffende logies, vervoer, restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding te verrichten op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode;
waarvan de levering met uitdrukkelijke instemming van de consument is begonnen voordat de bedenktijd is verstreken;
betreffende weddenschappen en loterijen.
Artikel 9 – De prijs
Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.
In afwijking van het vorige lid kan Plugme.be producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar Plugme.be geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien Plugme.be dit bedongen heeft en:
deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw.
Alle prijzen zijn onder voorbehoud van druk – en zetfouten. Voor de gevolgen van druk – en zetfouten wordt geen aansprakelijkheid aanvaard. Bij druk – en zetfouten is Plugme.be niet verplicht het product volgens de foutieve prijs te leveren.
Artikel 10 – Conformiteit en Garantie
Plugme.be staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat Plugme.be er tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.
Een door Plugme.be, fabrikant of importeur verstrekte garantie doet niets af aan de wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de overeenkomst tegenover Plugme.be kan doen gelden.
Eventuele gebreken of verkeerd geleverde producten dienen binnen 8 dagen na levering aan Plugme.be schriftelijk te worden gemeld. Terugzending van de producten dient te geschieden in de originele verpakking en in nieuwstaat verkerend.
De garantietermijn van Plugme.be komt overeen met de fabrieksgarantietermijn. Garantie blijft de verantwoordelijkheid van de fabrikant en Plugme.be is echter te nimmer verantwoordelijk voor de uiteindelijke geschiktheid van de producten voor elke individuele toepassing door de consument, noch voor eventuele adviezen ten aanzien van het gebruik of de toepassing van de producten.
De garantie geldt niet indien:
de consument de geleverde producten zelf heeft gerepareerd en/of bewerkt of door derden heeft laten repareren en/of bewerken;
de geleverde producten aan abnormale omstandigheden zijn blootgesteld of anderszins onzorgvuldig worden behandeld of in strijd zijn met de aanwijzingen van Plugme.be en/of op de verpakking behandeld zijn;
de ondeugdelijkheid geheel of gedeeltelijk het gevolg is van voorschriften die de overheid heeft gesteld of zal stellen ten aanzien van de aard of de kwaliteit van de toegepaste materialen.
Artikel 11 – Levering en uitvoering
Plugme.be zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.
Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan het bedrijf kenbaar heeft gemaakt.
Met inachtneming van hetgeen hierover in lid 4 van dit artikel is vermeld, zal het bedrijf geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij consument akkoord is gegaan met een langere leveringstermijn. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden. De consument heeft geen recht op een schadevergoeding.
Alle levertermijnen zijn indicatief. Aan eventuele genoemde termijnen kan de consument geen rechten ontlenen. Overschrijding van een termijn geeft de consument geen recht op schadevergoeding.
In geval van ontbinding conform het lid 3 van dit artikel zal Plugme.be het bedrag dat de consument betaald heeft zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na ontbinding, terugbetalen.
Indien levering van een besteld product onmogelijk blijkt te zijn, zal Plugme.be zich inspannen om een vervangend artikel beschikbaar te stellen. Uiterlijk bij de bezorging zal op duidelijke en begrijpelijke wijze worden gemeld dat een vervangend artikel wordt geleverd. Bij vervangende artikelen kan het herroepingsrecht niet worden uitgesloten. De kosten van een eventuele retourzending zijn voor rekening van Plugme.be.
Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij Plugme.be tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan Plugme.be bekend gemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Artikel 12 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Opzegging
De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
De consument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde tegen het einde van de bepaalde duur opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
De consument kan de in de vorige leden genoemde overeenkomsten:te allen tijde opzeggen en niet beperkt worden tot opzegging op een bepaald tijdstip of in een bepaalde periode;
tenminste opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn aangegaan;
altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als Plugme.be voor zichzelf heeft bedongen.
Verlenging
Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor een bepaalde duur.
In afwijking van het vorige lid mag een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van dag- nieuws- en weekbladen en tijdschriften stilzwijgend worden verlengd voor een bepaalde duur van maximaal drie maanden, als de consument deze verlengde overeenkomst tegen het einde van de verlenging kan opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten, mag alleen stilzwijgend voor onbepaalde duur worden verlengd als de consument te allen tijde mag opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand en een opzegtermijn van ten hoogste drie maanden in geval de overeenkomst strekt tot het geregeld, maar minder dan eenmaal per maand, afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften.
Een overeenkomst met beperkte duur tot het geregeld ter kennismaking afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften (proef- of kennismakingsabonnement) wordt niet stilzwijgend voortgezet en eindigt automatisch na afloop van de proef- of kennismakingsperiode.
Duur
Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, mag de consument na een jaar de overeenkomst te allen tijde met een opzegtermijn van ten hoogste een maand opzeggen, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur verzetten.
Artikel 13 – Betaling
Voor zover niet anders is overeengekomen, dienen de door de consument verschuldigde bedragen contant/vooraf betaald te worden. artikel 6 lid 1. In geval van een overeenkomst tot het verlenen van een dienst, vangt deze termijn aan nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.
De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan Plugme.be te melden.
In geval van wanbetaling van de consument heeft Plugme.be behoudens wettelijke beperkingen, het recht om de vooraf aan de consument kenbaar gemaakte redelijke kosten in rekening te brengen.
Artikel 14 – Klachtenregeling
Plugme.be beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen 2 maanden volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij Plugme.be, nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd.
Bij Plugme.be ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door Plugme.be binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
Indien de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
Bij klachten dient een consument zich allereerst te wenden tot Plugme.be. Tevens is het mogelijk om klachten aan te melden via het Europees ODR platform (http://ec.europa.eu/odr).
Een klacht schort de verplichtingen van Plugme.be niet op, tenzij Plugme.be schriftelijk anders aangeeft.
Indien een klacht gegrond wordt bevonden door Plugme.be, zal Plugme.be naar haar keuze of de geleverde producten kosteloos vervangen of repareren.
Artikel 15 – Geschillen
Op overeenkomsten tussen Plugme.be en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Belgisch recht van toepassing. De bevoegde rechtbank is Kortrijk. Ook indien de consument woonachtig is in het buitenland.
Het Weens Koopverdrag is niet van toepassing.
Artikel 16 – Aanvullende of afwijkende bepalingen
Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.
Bijlage I: Modelformulier voor herroeping
Aan: PlugMe Belgie, info@plugme.be
Ik/Wij* deel/delen* u hierbij mede, dat ik/wij* onze overeenkomst betreffende
de verkoop van de volgende producten: [ aanduiding product ]*
de levering van de volgende digitale inhoud: [ aanduiding digitale inhoud ]*
de verrichting van de volgende dienst: [ aanduiding dienst ]*,
herroept/herroepen*
Besteld op*/ontvangen op* [ datum bestelling bij diensten of ontvangst bij producten ]
[ Naam consumenten(en) ]
[ Adres consument(en) ]
[ Handtekening consument(en) ] (alleen wanneer dit formulier op papier wordt ingediend)
* Doorhalen wat niet van toepassing is of invullen wat van toepassing is.
Privacy
PlugMe.be is een bedrijf die actief is in Europa. Door onze website willen wij klanten een betere product- en communicatie-ervaring bieden. Wij willen u ook duidelijk informeren over welke informatie wij van u verzamelen en hoe we deze gebruiken.
Onze naleving van de bestaande wetgeving
Plugme.be is gebonden aan alle hedendaagse toepasselijke wetgeving inzake gegevensbescherming en privacy. Uw persoonlijke informatie wordt daarom met de grootste zorg verwerkt.
Wij wijzen erop dat u niet verplicht bent om ons persoonsgegevens te verstrekken, maar dat veel van de persoonsgegevens die wij opvragen essentieel zijn om u onze diensten aan te bieden of om onze diensten aan u te verbeteren. Als u opgevraagde informatie achterhoudt, kan het zijn dat wij u onze diensten niet kunnen leveren.
Informatie die wij verzamelen
Wij verzamelen informatie over u via drie kanalen: (i) informatie die u ons levert wanneer u een gebruikersnaam aanmaakt of een bestelling plaatst. Dit is persoonlijke informatie zoals uw naam, contactgegevens en uw geslacht. De resterende informatie is (ii) informatie die wij verzamelen via de cookies die op onze webpagina’s zijn geplaatst (raadpleeg onze cookieverklaring voor een overzicht hiervan) en (iii) informatie die wij verzamelen via social media platforms (zoals LinkedIn, YouTube, Facebook, instagram, ….)
Wij verwerken uw persoonsgegevens om:
- Uw bestelling te accepteren;
- Buitensporig lenen te voorkomen;
- Overeenkomsten met u uit te voeren;
- U een nieuwsbrief, aanbieding, gebruikersinformatie, dienstbericht, e-mail of ander elektronisch bericht te sturen;
- Relatiebeheer uit te voeren;
- (Markt)analyses uit te voeren;
- Wettelijke verplichtingen na te komen;
- Onze websites en gebruikte technologieën te analyseren, monitoren, optimaliseren en beveiligen;
- Marktonderzoek uit te voeren en managementrapporten op te stellen over de prestaties en status van onze platforms.
Deze informatie wordt door ons gedurende 5 jaar bewaard.
Uw informatie delen
Informatie die wordt verstrekt aan Plugme.be blijft binnen de toepassingssfeer van het bedrijf, vertrouwde onafhankelijke verwerkers (dat wil zeggen Google). Tenzij anders bepaald zal de informatie die wordt verstrekt aan derden en bestaan uit persoonsgegevens die uitsluitend worden gebruikt voor de uitvoering van de dienst die wij hebben uitbesteed.
Wij kunnen uw informatie zonder uw toestemming met derden delen en gebruiken om te kunnen voldoen aan welke wet- en regelgeving dan ook. Hoewel wij onze klanten vertrouwen, gebruiken en delen wij uw informatie met kredietinformatiebureaus en fraudebestrijdingsbureaus voor het opsporen van fraude en andere misdrijven en om onze rechten uit te oefenen.
Als Plugme.be wordt opgevolgd door een andere onderneming, wordt uw informatie gedeeld met deze opvolger voor de doeleinden die in deze privacyverklaring worden omschreven.
Veiligheid
Wij hebben passende veiligheidsmaatregelen getroffen om uw persoonsgegevens te beveiligen. Wij zorgen ervoor dat de software en technologie die worden gebruikt om de persoonsgegevens te verwerken volstaan en voldoen aan de huidige wetgeving om ongeautoriseerde toegang tot, aanpassing, openbaarmaking of verlies van persoonsgegevens te voorkomen. Wij zullen ook aan onze verplichting voldoen melding te maken van een eventuele inbreuk op uw persoonsgegevens.
Uw gegevens verwijderen, wijzigen of opvragen
U bent vrij om ons in kennis te stellen van updates en correcties van uw informatie of om uw gegevens te beperken of te verwijderen. Wilt u weten welke informatie wij over u bewaren, dan kunt u deze informatie tevens opvragen. Voor deze diensten kunt u ons bereiken volgens de informatie die wordt verstrekt op de pagina met de contactgegevens.
Wij zullen uw verzoek opschorten als wij uw verzoek om verwijdering of aanpassing niet volledig kunnen beoordelen. Voor de uitvoering vragen wij u uw verzoek verder te specificeren. Wij sturen u een bevestigingsbericht afhankelijk van het medium via welk u contact met ons hebt opgenomen.
Wijzigingen van deze verklaring
We zullen onze privacy- en cookie verklaring af en toe actualiseren. Wij adviseren u deze pagina regelmatig te bezoeken om te kijken of er wijzigingen zijn doorgevoerd.
Aandacht: deze webpagina met uitleg over de werking van onze webshop is louter informatief. Het contract met u wordt enkel beheerst door onze algemene voorwaarden, die u hier kan lezen.
Verzend & retourbeleid
Bij PlugMe staan kwaliteit en veiligheid voorop. Omwille van de aard van onze producten (energieopslagapparatuur met lithiumtechnologie) hanteren wij een strikt retourbeleid dat conform is met de Europese regelgeving en specifiek afgestemd is op producten met technische veiligheidsvereisten.
1. Wettelijk herroepingsrecht (14 dagen)
Als consument heb je wettelijk het recht om je bestelling binnen 14 dagen na levering te herroepen. Dit recht vervalt of wordt beperkt in de volgende situaties:
- Zodra de verzegeling van de batterijverpakking verbroken is
- Bij installatie of eerste activatie van het product (ook bij software-initialisatie of koppeling met app)
- Als het serienummer gekoppeld is aan het gebruikersaccount
- Bij zichtbare gebruikssporen, schade, of verlies van originele accessoires
LET OP: Plug & play batterijen worden geleverd met unieke serienummers en fabrieksinstellingen. Bij het openen of testen worden ze geregistreerd in ons systeem, wat ze uitsluit van retour.
2. Procedure voor herroeping
- Je meldt je herroeping binnen 14 dagen via het retourformulier, dat schriftelijk (niet digitaal) moet worden aangevraagd.
- Je ontvangt na goedkeuring een Retournummer (RMA) binnen 5-10 werkdagen.
- Je retour moet binnen 5 dagen na ontvangst van het RMA verzonden worden via een erkende transporteur die lithiumtransport mag uitvoeren (vb. Hillebrand, DACHSER).
- De verzendkosten zijn ten laste van de klant. Deze kunnen oplopen tot €150 - €450 afhankelijk van het type batterij en regio.
- Bij ontvangst voeren wij een technische controle uit (8-14 werkdagen). Indien het product geactiveerd is geweest of schade vertoont, wordt de retour geweigerd.
3. Technische inspectie & waardevermindering
Zelfs bij correcte retour onder herroepingsrecht, behouden wij het recht om een waardevermindering toe te passen in volgende gevallen:
Verpakking beschadigd of ontbrekend: -15%
Accessoires niet volledig: -20%
Verzegeling of serienummerlabel verwijderd: -50%
Batterij gedeeltelijk ontladen: -100% (geen terugbetaling mogelijk)
4. Producten uitgesloten van retour
De volgende producten komen niet in aanmerking voor herroeping of retour:
Producten die onder "maatwerk" vallen (zoals batterijconfiguraties met specifieke afmetingen, kabels of softwarekoppeling)
Batterijen die buiten de originele verzegeling zijn gehaald
Producten die via zakelijke aankoop zijn besteld
Producten die onder promotionele bundels vallen
Belangrijk
Wij raden je aan om je aankoop zorgvuldig te overwegen voor je bestelt. Onze support helpt je graag bij al je vragen vóór de aankoop om retour achteraf te vermijden.
📞 Hulp nodig? Contacteer ons via het supportformulier.